Ömsesidigt beroende i äktenskapet
Människans herravälde över andra människor är det slags rådande, som kom in i världen genom syndafallet och förstörde alla relationer. Men genom försoningen i Jesus Kristus har synden mist sin makt, och alla relationer kan genom tron på Jesus återupprättas. Ingen ska längre råda över den andre som herre, utan alla kan i Jesus Kristus underordna sig varandra i kärlek och tjänande till upprättelse av Guds ursprungliga plan för alla relationer.
När du läser din bibel är det av vikt att du vet skillnaden mellan herre och huvud. I vårt dagliga tal är orden synonymer, men i bibeln har de olika innebörd. Det är mycket vanligt, att vår tids bibellärare har svårt att uppfatta skillnaden mellan att vara huvud och att vara herre. Orsaken är enkel. Vi använder i vårt språkbruk dessa ord synonymt till vardags. Men när bibeln skrevs var dessa uttryck inte synonyma. Jesus säger till sina lärjungar, som var både kvinnor och män, att inte uppträda som herrar över andra. I Matteus 20:25-28 står det att läsa: Men Jesus kallade dem till sig och sade: ”Ni vet att folkens ledare uppträder som herrar över sina folk och att deras stormän använder sin makt över dem. Men så skall det inte vara bland er. Nej, den som vill vara störst bland er skall vara de andras tjänare, och den som vill vara främst bland er skall vara de andras slav. Så har inte heller Människosonen kommit för att bli tjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många.”
Paulus och huvud
När Paulus talar om huvud avser han inte en auktoritetsordning. Istället syftar han på frågan om vem som är källa eller ursprung till vem. Människan är beskriven som huvud det vill säga som källa för någon eller något. Detta är hennes funktion. Människor har aldrig positionen herre över någon annan. Det står att läsa i 1 Petr 5:3: ”Uppträd inte som herrar över dem som kommit på er lott, utan var föredömen för hjorden.” Det är viktigt att kunna skilja på en människas ställning (position) och hennes funktion (som föredöme, källa och resurs). När Jesus har fullkomlig auktoritet över sin kyrka och församling, så är det ett uttryck för att han är Herre. Det är Hans ställning (position). En Herre ska man lyda men Herren Jesus tvingar inte någon till lydnad under nådens tid. Men en dag ska alla knän böjas (Fil 2). Men nu väljer vi själva om vi vill lyda Honom. Det är förstås alltid fel av en troende att tvinga en annan troende att lyda och tjäna. Att vara huvud är en av Jesus funktioner i förhållande till församlingen. När Jesus beskrivs som vårt huvud handlar det om hur Han betjänar oss, sin församling. Både Jesus och människor kan kallas huvud, men bara Jesus får kallas Herre. Inget herravälde får utövas av människor i den kristna församlingen eller i det kristna äktenskapet. Bara Jesus får där vara herre över var och en. Inom församlingen och äktenskapet råder i olika funktioner ett tjänande, som kommer ur kärleken till Gud och till varandra. Att akta den andre förmer än sig själv är en del av kallelsen till ett osjälviskt liv.
Ömsesidigt beroende
I 1 Mos 2:24 står det: ”Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött.” I texten finns inga tecken på att mannen hade auktoritet över hustrun, utan en uppenbar ömsesidighet i förhållandet förelåg. Judaisterna erkände däremot ingen sådan jämställdhet mellan kvinna och man eftersom de inte erkände Jesu försoningsverk, utan försökte ständigt påverka den kristna församlingen med sin patriarkaliska modell där mannen var kvinnans herre. I den nya skapelsen i Kristus har sådana könsmotiverade skillnader upphört. Mellan könen kom det att innebära, att i Kristus måste också männen underordna sig kvinnan, såsom kvinnorna underordnade sig männen. Drivkraften för underordnande blev den osjälviska kärleken och inte lagen. Och med underordnande menas tjänande. Efter ett långt resonemang om hur man och kvinna ska klä sig når Paulus i 1 Kor 11:11-12 fram till sin slutsats om ömsesidigt beroende av varandra och totalt beroende av Gud. Så är det med alla som är kristna (i Herren) både män och kvinnor.
”Men i Herren är det så att kvinnan inte är till utan mannen eller mannen utan kvinnan. Ty liksom kvinnan har kommit från mannen, så blir också mannen till genom kvinnan, men allt kommer från Gud.” (1 Kor 11:11-12)
Kännetecken för huvud
Tjänandet är huvudets kännetecken. Ett huvud är någon som valt att tjäna och stärka andra både som ledare i en församling och som äkta hälft i ett äktenskap. Uppgiften för huvudet är att bistå de heliga, så att de kan utföra sin tjänst. Så gör deras eget huvud i förhållande till församlingen, Hans kropp. Så gör tjänstegåvorna i förhållande till församlingen och så gör mannen och hustrun i förhållande till varandra. Tjänandet är huvudets kännetecken. Men alla har en och samme Herre, Jesus Kristus och alla är skyldiga Honom och bara Honom lydnad för kärlekens skull. ”Vad ni än gör, gör det av hjärtat, så som ni tjänar Herren och inte människor.”(Kol 3:23) Så är förhållandet till Herren för kvinnor och män, för unga och gamla, för hela församlingen. Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud säger Jesus i Joh 14:15. Bara en får vara Herre, och bara en är vi skyldiga lydnad, Jesus. En herde är inte en herre, men kan väl kallas huvud. En make är inte en herre, men kallas gärna huvud. Ett huvud har kroppens bästa för ögonen och gör sitt yttersta för att bevara, försvara, hela och upprätta den till full funktion för sitt uppdrag. En maka är inte en herre men kan gärna kallas huvud. En make är inte en herre men kan gärna vara en tjänare. En kvinna kan vara en herde, men aldrig en herre. En herre kan inte vara en make utan Jesus ensam är Herre. En herde är alltid ett föredöme och en tjänare. En hjälpare är alltid en tjänare, en styrka och en resurs. Allt är ömsesidigt utom för Jesus som ensam är allas herre och frälsare. Vi är vad vår Herre Jesus kallar oss till och när vi gensvarar till Hans andliga kallelse, oavsett vilka vi är, så smörjer Han oss med sin övernaturliga förmåga och kraft, den helige Ande, så att vi får nya erfarenheter av att vad Han kallar oss till det kan Han göra genom oss och vi genom Honom. Om vi inte är kallade eller om vi inte inväntar Herrens startsignal följer ingen smörjelse hur stora steg vi än försöker ta i ren frimodighet. Det är också då som risken att använda otillåtna medel som hot, tvång och andra påtryckningsmedel kommer fram.